Utopía digital: El rol de la competencia material y digital

  • Natalie Haskell Queensland College of Art, Design, Griffith University Brisbane

Resumen

El nivel de posibilidades de experimentación en diseño y construcción que permiten las tecnologías digitales no tiene precedentes. Este artículo argumenta que las tecnologías digitales y la fabricación digital apoyan una reconexión con los materiales y la materialidad, al mismo tiempo que facilitan la exploración de ideales utópicos en un contexto de diseño. Se discuten ejemplos notables de proyectos profesionales y académicos que adoptan un enfoque centrado en lo material, y que fueron realizados gracias al uso de tecnologías digitales y de fabricación digital.


Abstract
Digital technologies allow for an unprecedented level of design experimentation and construction possibilities. The article presents the argument that digital technologies and fabrication support a re-connection to materials and materiality, whilst facilitating the exploration of utopian ideals within a design context. Recent exemplars in the fields of architecture and academia that embrace a materials-first approach to innovative projects made possible by digital technologies and digital fabrication are discussed.

Citas

ARCHDAILY. (16 de enero de 2012). GC Prostho Museum Research Center / Kengo Kuma & Associates. Obtenido de ArchDaily.com: www.archdaily.com/199442/gc-prostho-museum-research-center-kengo-kuma-associates

BROWNELL, B. E. (2011). Matter in the Floating World: Conversations with Leading Japanese Architects and Designers. Nueva York, NY, EE.UU.: Princeton Architectural Press.

FARMER, G., & STACEY, M. (2012). In the making: Pedagogies from MARS. Architectural Research Quarterly, 16(4), 301-312.

FUAD-LUKE, A. (2009). Design Activism: Beautiful Strangeness for a Sustainable World. Sterling, VA, EE.UU.: Earthscan.

LOSCHKE, S. (2014). Crafting relations: Aspects of materiality and interactivity in exhibition environments. Craft + Design Enquiry(4), 89-107.

MENGES, A. (2012). Material Computation: Higher Integration in Morphogenetic Design. Architectural Design, 82(2), 14-21.

MENGES, A., & REICHERT, S. (2012). Material capacity: Embedded responsiveness. Architectural Design, 82(2), 52-59.

OXMAN, N. (2010). Structuring materiality. Architectural Design, 80(4), 78-85.

OXMAN, N. (2015). Templating design for biology and biology for design. Architectural Design, 85(5), 100-107.

OXMAN, N., ORITZ, C., GRAMAZIO, F., & KOHLER, M. (2015). Editorial. Computer-Aided Design, 60, 1–2.

PINDER, D. (2015). Reconstituting the Possible: Lefebvre, Utopia and the Urban Question. International Journal of Urban and Regional Research, 39(1), 28-45.

SHEEREN, O. (Setiembre de 2015). Ole Sheeren: Why great architecture should tell a story (Ted Talk). Obtenido de www.ted.com:
https://www.ted.com/talks/ole_scheeren_why_great_architecture_should_tell_a_story?language=en
Utopía digital: El rol de la competencia material y digital
Publicado
2016-08-10
Cómo citar
HASKELL, Natalie. Utopía digital: El rol de la competencia material y digital. Materia Arquitectura, [S.l.], n. 13, p. 32-39, ago. 2016. ISSN 2735-7503. Disponible en: <http://www.materiaarquitectura.com/index.php/MA/article/view/45>. Fecha de acceso: 21 mayo 2022